În cadrul unei Etape a Campionatului Național de Off Road, (în continuare: ECNOR), toate deciziile privind penalizările se iau de către arbitrii oficiali sau de către Comisia Sportivă a ECNOR.
Penalizările pot fi de timp, tehnice sau administrative. Penalizările de timp se vor exprima în minute, cele tehnice prin neacceptarea echipajului în competiție sau prin descalificare, iar cele administrative prin descalificare și/sau plata contravalorii bunurilor pierdute sau distruse.
1. Penalizări cu caracter general
Abaterea | Penalizare | Mod de aplicare/responsabili | |
1 | Nerespectarea prevederilor menționate în ANEXA A - Regulament tehnic (RT) privind dotările autovehiculelor și normele de siguranță. | Neacceptarea echipajului în competiție / Descalificare | Penalizarea este aplicată de Comisarul tehnic al competiției, care nu va pune viza pe fișa tehnică. În cazuri speciale, la solicitarea comisarului tehnic, se poate întruni Comisia sportivă pentru luarea deciziei de acceptare sau nu în competiție a unui autovehicul. |
2 | Nerespectarea prevederilor din ANEXA C - Numerele de concurs și alte inscripționări (NC). | Descalificare | Penalizarea se aplică de arbitrii oficiali. Verificarea se poate face numai la startul în fiecare stagiu de traseu. |
3 | Refuzul aplicării materialelor publicitare pe autovehicul sau aplicarea lor nerespectând precizările din Regulamentul sportiv cadru (MP). | 100 minute | Penalizarea poate fi aplicată pentru fiecare start într-un stagiu de traseu ST. |
4 | Nerespectarea indicațiilor organizatorului | Descalificare | Penalizarea se aplică de către arbitrii oficiali la propunerea Directorului ECNOR. Se aplică pentru nerespectarea indicațiilor referitoare la spațiile de parcare în parcul tehnic, la acordarea sau utilizarea asistenței tehnice, la modul de campare, privind încălcarea prevederilor de acces în zonele de campare sau în parcul tehnic, a prevederilor privind circulația în coloană organizată, a distrugerii sau deteriorării intenționate a bunurilor organizatorului (mobilier, materiale de promovare sau publicitare, echipament electric și/sau electronic). |
5 | Nerespectarea poziției de pilot sau copilot asumate la înscrierea în competiție prin fișa de înscriere sau înlocuirea lor cu alte persoane. | Descalificare | Penalizarea se aplică când este observată de către arbitrii oficiali sau de către arbitrii de traseu (în cazul arbitrilor de traseu obligatoriu menționată și în fișa de arbitraj). Se aplică numai în timpul desfășurării probelor concursului, între punctul de start și sosire. |
6 | Check point (CP) ratat. | 60 minute | Penalizarea se aplică pentru fiecare CP cu arbitru, cu element de identificare, ratat. Penalizarea se aplică în cazul în care arbitrul de traseu aflat într-un CP marcat cu element de identificare nu are menționată în foaia de arbitraj trecerea echipajului. Se aplică de arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
7 | Nepurtarea centurii de siguranță sau purtarea necorespunzătoare (neînchisă, numai peste bazin) (CSG) | 100 minute | Verificarea se face pentru ambii membrii ai echipajului iar penalizarea se aplică echipajului. Abaterea se constată numai când autovehiculul este în mișcare în direcția de mers spre înainte. Penalizarea se aplică de fiecare dată când este observată. Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
8 | Nepurtarea căștii de protecție sau purtarea necorespunzătoare (cu catarama curelei de fixare neînchisă) (CSC) | 100 minute | Verificarea se face individual pentru ambii membrii ai echipajului iar penalizarea se aplică echipajului (o singură dată chiar dacă abaterea se constată la ambii membrii ai echipajului). Abaterea se constată numai când autovehiculul este în mișcare. Penalizarea se aplică de fiecare dată când este observată. Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
9 | Transportul combustibilului în exteriorul sau în interiorul autovehiculului de concurs în orice fel de recipient auxiliar, altul față de rezervorul principal de carburant. | 200 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
10 | Transportul în autovehiculul de concurs al altor persoane în afara membrilor echipajului, pe parcursul probelor sportive | 200 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Excepție fac situațiile în care există o urgență medicală a persoanei transportate suplimentar. Se cumulează cu alte penalizări. |
11 | Distrugerea bunurilor sau proprietăților, generată de nerespectarea prezentului Regulament, a Regulamentului particular sau Planului de securitate al competiției | Descalificare și plata bunurilor distruse | Se aplică numai prin decizia Comisiei sportive. Cazurile vor fi înaintate spre dezbatere și către Comisia de Disciplină a FRAS, pedeapsa putând merge până la excluderea din Campionatul Național de Off Road. |
12 | Folosirea de către un membru al unui echipaj a unui limbaj neadecvat (vulgar, obscen, trivial) sau a unui comportament neadecvat (necivilizat, vulgar) față de oficiali, alți participanți la concurs sau spectatori | 200 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Cazurile vor fi înaintate spre dezbatere și către Comisia de Disciplină a FRAS, pedeapsa putând merge până la excluderea din Campionatul Național de Off Road. Se cumulează cu alte penalizări. |
13 | Aruncarea sau abandonarea în timpul probelor sportive de resturi menajere și/sau reziduuri tehnice solide sau lichide | 200 minute sau descalificare | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Stabilirea penalității este de competența Comisiei Sportive în urma observației directe a arbitrilor oficiali, în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie sau în urma sesizărilor directe ale membrilor echipajului/echipajelor agresate sau care au fost afectate de comportamentul nesportiv. |
14 | Necurățirea de către membrii echipajului a locului unde s-au produs accidental scurgeri de ulei, combustibil sau alte lichide de la sistemele autovehiculului | Descalificare și plata cheltuielilor de curățare | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Cazurile vor fi înaintate spre dezbatere și către Comisia de Disciplină a FRAS, pedeapsa putând merge până la excluderea din Campionatul Național de Off Road. |
15 | Consumul de băuturi alcoolice sau stupefiante în timpul desfășurării probelor sportive de către oricare membru al echipajului | Descalificare | Se aplică de către arbitrii oficiali prin verificare cu un aparat etilotest în cazul consumului de alcool. Cazurile vor fi înaintate spre dezbatere și către Comisia de Disciplină a FRAS, pedeapsa putând merge până la excluderea din Campionatul Național de Off Road. |
16 | Doborârea sau tăierea intenționată a copacilor, fără acordul organizatorilor | 400 minute | Echipajul în cauză are obligația să anunțe primul oficial întâlnit pe traseu despre tăierea/doborârea făcută. Ascunderea faptei atrage după sine descalificarea din competiție și suportarea pagubelor civile pentru echipajul în culpă. Se cumulează cu alte penalizări. |
17 | Fixarea cablului de troliu sau altor mijloace ajutătoare de copaci fără componente de protecție pentru copaci (șufă de copac) | 200 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se iau în considerație și sesizările scrise făcute de membrii altor echipaje, în timp de maxim 15 minute după ce ajung la punctul de sosire al probei sportive respective în care s-a constatat abaterea, probate obligatoriu cu fotografii de la fața locului. Se cumulează cu alte penalizări. |
18 | Neutilizarea unui lest conform Anexei A montat pe linia de tragere confecționată din fire de oțel în timp ce linia de tragere este utilizată în direcția de tragere. | 200 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se iau în considerație și sesizările scrise făcute de membrii altor echipaje, în timp de maxim 15 minute după ce ajung la punctul de sosire al probei sportive respective în care s-a constatat abaterea, probate obligatoriu cu fotografii de la fața locului. Se cumulează cu alte penalizări. |
19 | Balansarea autovehiculului de concurs prin greutatea corpului uman agățat de autovehicul. | 100 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
20 | Schimbarea direcției de troliere prin rezemarea cablului liniei de tragere de copaci fără a se utiliza o protecție. | 100 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se iau în considerație și sesizările scrise făcute de membrii altor echipaje, în timp de maxim 15 minute după ce ajung la punctul de sosire al probei sportive respective în care s-a constatat abaterea, probate obligatoriu cu fotografii de la fața locului. Se cumulează cu alte penalizări. |
21 | Utilizarea lanțurilor pentru roți în timpul probelor sportive | Descalificare | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se iau în considerație și sesizările scrise făcute de membrii altor echipaje, în timp de maxim 15 minute după ce ajung la punctul de sosire al probei sportive respective în care s-a constatat abaterea, probate obligatoriu cu fotografii de la fața locului. |
22 | Manifestare nesportivă față de alți concurenți | 200 minute sau descalificare | Prin manifestare nesportivă față de alți concurenți se înțelege: agresiune fizică directă (prin lovire), alt comportament agresiv care poate duce la punerea în pericol a securității și siguranței membrilor echipajului agresat sau utilizarea unor mijloace nesportive care prin forță determină obținerea unui avantaj în competiție față de celelalte echipaje. Stabilirea penalității este de competența Comisiei Sportive în urma observației directe a arbitrilor oficiali, în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie sau în urma sesizărilor directe ale membrilor echipajului/echipajelor agresate sau care au fost afectate de comportamentul nesportiv. Se cumulează cu alte penalizări (cu excepția situației descalificării). |
23 | Înlocuirea în timpul ECNOR, de către un echipaj, a autovehiculul inițial, prezentat la inspecția tehnică, cu un altul | Descalificare | Se aplică prin decizia Comisiei sportive. |
24 | Membrii echipajului care se prezintă la punctul de start sub influența băuturilor alcoolice sau a stupefiantelor | Descalificare | Se aplică de către arbitrii oficiali prin verificare cu un aparat etilotest în cazul consumului de alcool. Cazurile vor fi înaintate spre dezbatere și către Comisia de Disciplină a FRAS, pedeapsa putând merge până la excluderea din Campionatul Național de Off Road. |
25 | Prezentarea cu mașina de concurs nespălată la startul primului stagiu de traseu sau care nu va avea cel puțin numerele de concurs vizibile (în cazul în care nu există condiții pentru spălarea întregului autovehicul) la prezentarea la următoarele puncte de start. | 30 minute | Se aplică la fiecare abatere după primul start în primul stagiu de traseu. Se aplică de arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
26 | Beneficierea de Ajutor oficial | Descalificare | Se aplică de către arbitrii oficiali. Nu se aplică dacă echipajul a declarat abandon. |
2. Penalizări generale de traseu
Abaterea | Penalizare | Mod de aplicare/responsabili | |
27 | Neprezentarea la punctul start al stagiului de traseu, secvenței de traseu sau probei speciale la momentul de timp comunicat sau afișat de organizator sau de arbitrii oficiali | 30 minute + repoziționarea pe grila de start a clasei respective | Noul timp de start se stabilește de către arbitrii oficiali corespunzător timpului de start al ultimului echipaj de pe grila de start, la care se adaugă același interval de timp între momentele startului a două echipaje de la aceeași clasă. În cazul în care ordinea de start este stabilită conform ordinii de sosire dintr-o probă precedentă nu se aplică penalizarea. Penalizarea se aplică de arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
28 | Neprezentarea la punctul de start în timpul stabilit după repoziționarea pe grila de start sau neprezentarea la startul unei probe sportive în intervalul de timp cât este deschis startul. | Descalificare | Penalizarea se aplică de arbitrii oficiali. În cazul în care ordinea de start într-o probă sportivă este stabilită conform ordinii de sosire dintr-o probă sportivă precedentă atunci este obligatoriu să existe definit și comunicat de către organizator un interval orar de timp în care este deschis startul în proba sportivă respectivă. |
29 | Trecerea liniei de start cu autovehiculul împins sau tras. | Descalificare | Penalizarea se aplică de arbitrii oficiali. Nu se aplică dacă echipajul a declarat abandon. |
30 | Părăsirea traseului (PT). | Traseu Neparcurs | Se aplică în cazul abaterilor de la traseu, prin comparație între track-ul master și track-ul echipajului înregistrat de dispozitivul GPS, dacă revenirea în traseu se face prin alt loc față de cel de ieșire din traseu situat la o distanță mai mare de 100m de punctul de părăsire. Distanța de 100m se calculează pe forma track-ului master. Se consideră părăsire de traseu și parcurgerea numai în sens invers a unei porțiuni (față de sensul de parcurgere al track-ului master). Secțiunile parcurse după părăsire traseului nu vor mai fi luate în considerare. |
31 | Introducerea SI-card-ului de către concurent aflat în autovehicul. | 10 minute | Se aplică în cazul în care concurentul nu coboară din autovehicul pentru a introduce SI-cardul, ci încearcă introducerea acestuia de la bordul autovehiculului. Se consemnează de către arbitrii de traseu. Se aplică de către arbitrii oficiali. |
32 | Traseu Neparcurs / Traseu Parcurs Parțial | 2 x TMst - (TPst X TMst) / TTst | Punctajul echipajului se va calcula în baza formulei alăturate, unde TMst reprezintă timpul maxim acordat pentru secvența de traseu respectivă, TPst reprezintă lungimea traseului parcurs de echipaj pe secțiunea de traseu până la părăsirea acesteia, iar TTst lungimea totală a traseului de parcurs pe secțiunea respectivă. |
3. Penalizări de viteză
Abaterea | Penalizare | Mod de aplicare/responsabili | |
33 | Nerespectarea limitelor de viteză impuse de organizator și menționate în Roadbook (VT)
| 10 minute | Pentru fiecare depășire cu 1 km/h a vitezei medii pe întreaga porțiune (segment de track delimitat de început și sfârșit limitare viteză) cu limitare înscrisă în Roadbook la care se adaugă o toleranța de +10 km/h (adică, marja de toleranță acceptabilă este de +10km/h iar peste aceasta se aplică penalizări). Viteza medie se calculează conform înregistrărilor aparatului GPS luând în considerare porțiunea de traseu înregistrată între punctele definite în Roadbook și pe track-ul master prin waypoint ca început și ca sfârșit al sectorului cu viteză limitată. Se cumulează cu alte penalizări de viteză analizate pe porțiunea respectivă. Exemplu: dacă viteza medie a echipajului calculată pe porțiunea analizată a fost de 42 km/h iar viteza maximă impusă în Roadbook pe porțiunea analizată a fost de 30 km/h atunci se aplică o penalizare de 20 de minute; Se aplică de către arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
34 | Nerespectarea limitelor de viteză impuse de organizator și menționate în Roadbook (VT) | Descalificare | În cazul depășirii cu 20 km/h sau mai mult a vitezei medii pe întreaga porțiune cu limitare înscrisă în Roadbook la care se adaugă o toleranța de +10 km/h (adică, marja de toleranță acceptabilă este de +10km/h iar peste aceasta se aplică penalizarea). Viteza medie se calculează conform înregistrărilor aparatului GPS luând în considerare porțiunea de traseu înregistrată între punctele definite în Roadbook și pe track-ul master prin waypoint ca început și ca sfârșit al sectorului cu viteză limitată; Exemplu: dacă viteza medie a echipajului calculată pe porțiunea analizată fost de 62 km/h iar viteza maximă impusă în Roadbook pe porțiunea analizată a fost de 30 km/h atunci se aplică descalificarea din competiție; Se aplică de către arbitrii oficiali. |
35 | Nerespectarea limitelor de viteză impuse de organizator și menționate în Roadbook (VFT) | 10 minute | Pentru depășirea cu mai mult de 20 km/h a vitezei maxime înscrise în Roadbook, analizată ca medie pe oricare 3 segmente consecutive din porțiunea de track înregistrată (segment de track delimitat de început și sfârșit limitare viteză) care face parte din secțiunea analizată a limitării de viteză înscrisă în Roadbook și reprezentată pe track-ul master prin waypoint ca fiind cu limitare de viteză. Această penalizare este înțeleasă ca vârf de viteză maximă instantanee atinsă pe porțiunea respectivă. Această penalizare se aplică individual o singură dată pe o porțiune de track și se cumulează cu alte penalizări de viteză analizate pe porțiunea respectivă. Se aplică de către arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
4. Penalizări privind mijloacele de navigare și înregistrare (Roadbook, SI-Card sau dispozitivul GPS)
Abaterea | Penalizare | Mod de aplicare/responsabili | |
36 | Nerespectarea obligativităților / impunerilor / atenționărilor prevăzute în roadbook în coloana de Observații / informații. | 100 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
37 | Nepredarea Roadbook-ului si a SI-Card-ului la punctul de sosire al stagiului de traseu, secvenței de traseu sau probei speciale pentru care au fost înmânate echipajului și netrimiterea track-ului de parcurgere în timp de maxim 15 minute de la trecerea liniei de sosire. | 15 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali direct sau prin mențiunea arbitrilor de traseu de la CP-ul de sosire în fișele de arbitraj. Timpul maxim de 15 minute se calculează începând de la ora de trecere prin CP-ul sosire. Penalizarea se aplică la fiecare punct de sosire unde se constată abaterea. Cuantumul penalizării se aplică o singură dată pentru oricare din elementele nepredate. Se cumulează cu alte penalizări. In cazul netrimiterii track-ului la solicitarea arbitrilor oficiali, dupa scurgerea timpului de 15 minute, concurentul va fi penalizat conform lipsa track. |
38 | Lipsa înregistrărilor din SI-Card acolo unde echipajul este obligat să introducă SI-Cardul în stația de cronometrare. | 10 minute | Se aplică numai pentru CP-urile cu arbitru marcate cu element de identificare și care au stație de cronometrare fixă inclusiv pentru punctul de sosire. Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
39 | Nereturnarea oricărui dispozitiv electronic (SI Card, baliza GPS s.a.) care a fost predat echipajului sau returnarea acesuia deteriorat în urma unor acțiuni mecanice (strivire, lovire, pătrunderea apei s.a.) care ar fi putut fi evitate de echipaj. | Plata sumei de 100 EURO în echivalent lei la cursul BNR din ziua plății pentru fiecare dispozitiv nereturnat / descalificare / anularea licentei anuale | Abatarea este constatată de arbitrii oficiali sau de organizator și comunicată arbitrilor oficiali. Plata dispozitivului se va face pe loc, numerar, de către membrii echipajului către echipa de arbitrii întocmindu-se un document scris în doua exemplare în care se precizează cel puțin: caracteristicile dispozitivului nereturnat, numele membrilor echipajului, numele arbitrului și data la care s-a întocmit documentul. În cazul în care echipajul nu efectuează plata până la afișarea clasamentelor generale ale etapei respective va fi descalificat din etapa respectivă. Dacă echipajul nu achită suma corespunzătoare în termen de 10 zile lucrătoare de la data constatării abaterii, în urma deciziei Comisiei Naționale de Off Road, membrilor echipajului li se poate suspenda licența anuală sau nu li se va mai acorda licența one event la solicitările ulterioare. |
40 | Utilizarea dispozitivului de înregistrare GPS pentru înregistrări ale traseului în afara celor parcurse strict de autovehiculul echipajului (parcurgerea pe jos a unei porțiuni de traseu de către un membru al echipajului cu aparatul GPS la purtător). | Descalificare | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se iau în considerație și sesizările scrise făcute de membrii altor echipaje, în timp de maxim 15 minute după ce ajung la punctul de sosire al probei sportive respective în care s-a constatat abaterea, probate obligatoriu cu fotografii de la fața locului. |
5. Penalizari specifice în proba specială (completează penalizările generale, de viteză, de traseu)
Abaterea | Penalizare | Mod de aplicare/responsabili | |
41 | Neprezentarea la punctul start al probei speciale la momentul de timp comunicat sau afișat de organizator sau de arbitrii oficiali | 30 minute + repoziționarea pe grila de start a clasei respective | Noul timp de start se stabilește de către arbitrii oficiali corespunzător timpului de start al ultimului echipaj de pe grila de start, la care se adaugă același interval de timp între momentele startului a două echipaje de la aceeași clasă. În cazul în care ordinea de start este stabilită conform ordinii de sosire dintr-o probă precedentă nu se aplică penalizarea. Penalizarea se aplică de arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
42 | Neprezentarea la punctul de start în timpul stabilit după repoziționarea pe grila de start sau neprezentarea la startul unei probe speciale în intervalul de timp cât este deschis startul. | Valoarea timpului maxim (TM) de parcurgere alocat probei speciale respective înmulțit cu cuantumul de timp al probei speciale. | Penalizarea se aplică de arbitrii oficiali în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu. În cazul în care ordinea de start într-o probă specială este stabilită conform ordinii de sosire dintr-o probă precedentă atunci este obligatoriu să existe definit și comunicat de către organizator a unui interval orar de timp în care este deschis startul în proba specială respectivă. Nu se aplică dacă echipajul a declarat abandon în stagiul de traseu anterior (dacă acesta există). |
43 | Proba specială neparcursă (lipsa trecerii echipajului prin punctul de sosire al PS în timpul maxim alocat) inclusiv în situația de abandon. | Valoarea timpului maxim (TM) de parcurgere alocat probei speciale respective înmulțit cu cuantumul de timp al probei speciale. | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se cumulează cu alte penalizări. |
44 | Jalon doborât/rupt; Banda rupta | 5 minute | Se aplică pentru fiecare jalon rupt sau doborât complet la pământ (ambele capete au atins pământul sau jalonul rupt atârnă în benzi fără să cadă) În probele speciale în care navigația se face cu Roadbook penalizările de jalon se aplică numai dacă în locul unde s-a produs abaterea există un arbitru de traseu care menționează prin observație proprie în fișa de arbitraj abaterea. În cazul ruperii benzii, pentru a nu fi penalizat, concurentul este obligat sa o lege înapoi. Echipajul va fi penalizat doar dacă după terminarea PS se constată că o banda a rămas ruptă (nelegată). Se aplică de către arbitrii oficiali. Se cumulează cu alte penalizări. |
45 | Beneficierea de Ajutorul din afară sau Ajutor oficial în timpul parcurgerii probei speciale | 100 minute | Se aplică de către arbitrii oficiali prin observație proprie sau în urma mențiunilor din fișele de arbitraj ale arbitrilor de traseu făcute de aceștia prin observație proprie. Se aplică numai dacă echipajul nu a declarat abandon înainte de primirea ajutorului. Se cumulează cu alte penalizări. |